Czytaj treść
Zmniejsz rozmiar czcionki
Domyślny rozmiar czcionki
Zwiększ rozmiar czcionki
Duży kontrast
SzkołaO projekcie "Pracownia przyrodnicza w każdej gminie"Pracownia przyrodnicza w każdej gminie Wycieczka do Karkonowskiego...W ramach realizacji projektu "Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji" uczestniczyliśmy w dwudniowej wycieczce dydaktycznej do Karkonowskiego Parku Narodowego.
W drugim dniu pojechaliśmy do Szklarskiej Poręby i widzieliśmy Wodospad Szklarki, później pojechaliśmy do Kowar, gdzie zwiedzaliśmy Park Miniatur. Po zwiedzeniu Parku wróciliśmy do Wałbrzycha.
O projekcie "Razem w pełni sprawni"
O projekcie
Zespół Szkół Integracyjnych w Wałbrzychu bierze udział w projekcie „Razem w pełni sprawni” organizowanym przez:
• Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydział ds. Osób Niepełnosprawnych,
oraz tworzy własne mini - projekty szkolne.
Opiekunami projektów szkolnych są:
W szkole podstawowej – p. Elżbieta Brzyska,
W ramach projektu „Razem w pełni sprawni” uczestnicy (nauczyciele i uczniowie) wspólnie poszukują rozwiązań:
• jak stać się nowoczesną szkołą - przyjazną osobom niepełnosprawnym,
Głównym założeniem projektów szkolnych jest, by uczestnicy:
- nauczyciele:
• stali się liderami integracji podejmującymi działania na rzecz osób niepełnosprawnych w swoim środowisku,
- uczniowie:
• doświadczali i odkrywali, czym jest niepełnosprawność,
Jak realizować projekt „Razem w pełni sprawni”?
Zastosujcie metodę badania w działaniu polegającą na przyjęciu postawy badacza własnej społeczności, który nie tylko przygląda się otaczającej rzeczywistości, prowadzi badania terenowe, ale jednocześnie sam inicjuje działania, które prowadzą do polepszenia sytuacji osób niepełnosprawnych.
Etap 1:
Identyfikacja problemu – rozpoznajcie sytuację osób niepełnosprawnych w Waszym środowisku (szkoła, miasto), ich potrzeby i problemy.
Przykładowe działania:
• Spróbujcie dotrzeć do osób niepełnosprawnych, Waszych kolegów oraz mieszkańców Wałbrzycha, do osób i instytucji, których problemy osób niepełnosprawnych dotyczą lub dotyczyć powinny,
- jak żyje się niepełnosprawnym w Wałbrzychu?
• Poszukajcie informacji na temat działających w Wałbrzychu organizacji na rzecz osób niepełnosprawnych i charakteru ich działalności, przeprowadźcie wywiady z przedstawicielami tych stowarzyszeń,
Etap 2:
Rekonesans badawczy – postawcie diagnozę, co jest przyczyną zidentyfikowanych problemów osób niepełnosprawnych (czy są to złe przepisy, bariery architektoniczne, bariery mentalne, czy inne?)
Działanie – zorganizujcie projekty, których celem będzie burzenie barier i kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób z niepełnosprawnością oraz poprawienie jakości ich funkcjonowania w społeczeństwie,
Przykładowe działania:
• Sprządźcie dokumentacje fotograficzną na temat barier architektonicznych istniejących w obiektach użyteczności publicznej (pozwoli to Wam na późniejsze sporządzenie informacji dla władz miasta i instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnym),
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zgłoszą się do p. U. Witkowskiej, sala 206
O projekcie "Dolnośląska e- szkoła"Projekt "Dolnośląska e-szkoła" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 - 2013. Wyniki diagnoz edukacyjnych wskazują na braki w wykorzystywaniu przez polskich uczniów wiedzy w praktyce, twórczego rozwiązywania problemów i zadań matematycznych. Istnieje konieczność kształtowania kompetencji kluczowych, w tym samodzielnego myślenia i rozumowania matematycznego, stosowania alternatywnych rozwiązań oraz aktywnego korzystania z ICT. Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku, a także krajowe strategie sektorowe zakładają zwiększenie liczby osób studiujących na kierunkach matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Poprawę niekorzystnych w tym względzie wskaźników można osiągnąć w szczególności poprzez zwiększenie odsetka dziewcząt podejmujących studia z zakresu science. Według danych OECD na 100 000 pracujących w Polsce 2 200 osób stanowią absolwenci (mężczyźni) tych kierunków, a zaledwie 1 780 osób to absolwentki (kobiety). Źródło tych nierówności ma swój początek już na najwcześniejszych etapach kształcenia, gdzie większość szkół nie potrafi rozbudzić u uczniów, a zwłaszcza uczennic zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi oraz rozwijać kompetencje kluczowe w rozumieniu Zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Z publikowanych corocznie raportów ze sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych wynika, iż dziewczęta uzyskują z części humanistycznej znacznie lepsze wyniki niż chłopcy, a z części matematyczno-przyrodniczej, zwłaszcza z najtrudniejszego obszaru wymagań, nieco lepsi są chłopcy. Generalnie gorsze wyniki w nauce uzyskiwane przez chłopców wynikają w dużej mierze z dotykających ich częściej problemów wychowawczych, w tym absencji, które skutkują zdecydowanie większą drugorocznością chłopców niż dziewcząt. Z raportów Instytutu Spraw Publicznych monitorujących wdrażanie reformy strukturalno-programowej wynika, iż wśród repetentów gimnazjów, aż 82% stanowią chłopcy. Do poprawy jakości kształcenia i wychowania w opisanym wyżej zakresie szkołom potrzebne są odpowiednie zasoby edukacyjne, przygotowana kadra i wsparcie przy opracowaniu i wdrażaniu programów rozwojowych. Odpowiedzią na te potrzeby są opracowane na Dolnym Śląsku komplementarne projekty tworzące rozwiązanie systemowe zamykające się w triadzie: zasoby, kadra, program. Szkoły pozyskają zasoby w ramach RPO poprzez dwa komplementarne projekty: „Dolnośląska e-Szkoła” – wyposażenie w najnowsze rozwiązania techniczne, co da możliwość kształtowania u uczniów umiejętności posługiwania się ICT w realizacji zadań i rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i „Pracownia przyrodnicza w każdej gminie” – nowoczesne wyposażenie umożliwiające uczniom prowadzenie i obserwację eksperymentów z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Istotna dla szkół będzie możliwość korzystania z platformy edukacyjnej stanowiącej wirtualne środowisko nauczania – uczenia się, pracy własnej i zespołowej, tworzenia i wykorzystania materiałów edukacyjnych oraz administrowania procesem kształcenia. Wzmocnieniem zasobów i możliwości realizacji zajęć metodami aktywizującymi i interaktywnymi będzie Multicentrum zakupione i uruchomione w ramach tego projektu. W związku z założoną komplementarnością działań w ramach działania 9.4 POKL powstał projekt zapewniający szkolenia dla nauczycieli odpowiednie do pozyskanych przez szkoły nowych technologii. Głównym elementem scalającym komplementarne ze sobą projekty jest tworzenie programów wykorzystujących zasoby i nabyte umiejętności nauczycieli nakierowanych na wspieranie uczniów w ich rozwoju. Praktyka wskazuje, że szkoła powinna wdrożyć program rozwojowy oparty na zdefiniowanych potrzebach uczniów, który w efekcie przyniesie ich rozwój i zwiększy poziom kompetencji kluczowych. Pozwoli to na pełne zrealizowanie założonych celów i upowszechnienie najlepszych rozwiązań przyjętych w szkołach. Taką możliwość stwarza niniejszy projekt. Jego istotą będą wdrożone programy rozwojowe szkół obejmujące: wykorzystanie zasobów platformy edukacyjnej do tworzenia zajęć i uzyskania dostępu do ogólnoświatowego kontentu edukacyjnego; stworzenie szkolnych miniportali edukacyjnych; pozaszkolne i pozalekcyjne zajęcia rozwojowe, w tym wspomagane przez ekspertów – realizowane w formie wycieczek dydaktycznych, np. do Multicentrum, parków krajobrazowych, placówek naukowych; wykorzystanie metod samooceny (portfolio, e–portfolio); tutoring opierający się na spotkaniach tutora z uczniem, stwarzający możliwość jego integralnego rozwoju. Programy rozwojowe szkół staną się impulsem do przekształceń w dolnośląskiej edukacji. W rezultacie wzrośnie efektywność kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych. Upowszechnione doświadczenia szkół stworzą bazę najlepszych praktyk.
112 – szkół realizujących pozostałe elementy programu rozwojowego, objętych jest projektem „Dolnośląska e-Szkoła” 118 – szkół podstawowych uczestniczy w projekcie „Pracownia przyrodnicza w każdej gminie” 50 – szkół realizujących programy rozwojowe, uwzględniające m.in. rozwój kompetencji kluczowych poprzez stymulację aktywności fizycznej uczniów Różnorodnymi formami wsparcia w projekcie objętych zostanie nie mniej niż 7 700 uczniów, w tym nie mniej niż 4 020 dziewcząt. Łączna liczba zajęć pozalekcyjnych to 55 440 godzin. Będą to zajęcia z obszaru matematyczno-przyrodniczego, technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz sportu. Zajęcia pozaszkolne dla co najmniej 500 uczniów realizujących międzyszkolne projekty edukacyjne. Łączna liczba zajęć pozaszkolnych to 1 500 godzin. Łączna liczba zajęć w Multicentrum 2 250 godzin. Zajęcia w Multicentrum odbędą się dla co najmniej 3 750 uczniów.
Więcej artykułów… |
|