GIMNAZJALIŚCI W MYŚLIBORZU
Logo szkoly

M3

W dniach 18 i 19 września klasy IF i IIA były na wycieczce w Myśliborzu.
Jest to miejscowość położona w województwie dolnośląskim, w powiecie jaworskim, w gminie Paszowice, na Pogórzu Kaczawskim (Pogórzu Złotoryjskim) w Sudetach, na granicy z Przedgórzem Sudeckim.

Po przyjeździe podzieliliśmy się na grupy i poszliśmy na zajęcia. Pierwsze z nich, czyli „Fotosynteza – wyodrębnianie chlorofili” zajmowały się wyodrębnianiem barwników z chlorofilu. Pierwszą metodą była metoda Krausa W moździerzu ucieraliśmy liście bukszpanu z piaskiem, następnie zalaliśmy etanolem. Potem pomieszaliśmy z benzyną i intensywnie wstrząsaliśmy i otrzymaliśmy barwnik zielony na górze, czyli chlorofil i żółty czyli ksantofil.

Drugą metodą była chromatografia bibułowa. Na początku również ucieraliśmy liście bukszpanu z piaskiem, następnie otrzymywaliśmy roztwór alkoholowy. Potem pipetą nanosiliśmy na bibułę filtracyjną i wkładaliśmy do roztworu rozwijającego i po około 5 minutach na bibule było widać poszczególne barwniki.

Kolejnymi zajęciami były „Ćwiczenia w rozpoznawaniu bezkręgowców”. Dobieraliśmy się wtedy w pary i szliśmy nad pobliską rzekę, gdzie wyławialiśmy bezkręgowce takie jak: wypławek, pijawki. Gdy złowiliśmy wystarczającą ilość zwierzątek wróciliśmy do sali, w której oglądaliśmy je pod mikroskopem. Ostatnimi zajęciami było „Badanie składu chemicznego wody”. Tam określaliśmy np.: twardość wody. Po zajęciach zjedliśmy obiad, a następnie integrowaliśmy się na świeżym powietrzu. Towarzyszyły nam bociany, które nie odleciały do ciepłych krajów.

Dzień zakończyliśmy kolacją, która przeciągnęła się do późnych godzin nocnych.

Następnego dnia po śniadaniu wyszliśmy na pieszą wycieczkę do Wąwozu Myśliborskiego, gdzie rozpoznawaliśmy gatunki drzew i innych roślin.
Wdrapaliśmy się ( niektórzy z trudem ) na punkt widokowy, skąd roztaczał się piękny widok.

Zmęczeni, ale zadowoleni autokarem wróciliśmy do domu.