UCZNIOWIE PYTAJĄ - NAUCZYCIELE ODPOWIADAJĄ
Logo szkoly

UCZNIOWIE PYTAJĄ - NAUCZYCIELE ODPOWIADAJĄ

szkolazklasa 20-300x146

HASŁO SZKOŁY: Proszę Pani / Pana, po co my się tego uczymy??

W ramach projektu Szkoła z klasą 2.0 uczniowie mieli możliwość zadania pytań nauczycielom dotyczących uczenia się różnych rzeczy, które w bardzo często uważane są przez uczniów za niepotrzebne. Wiele było pytań, wybraliśmy kilka z nich i zwróciliśmy się do grona pedagogicznego. Zachęcamy do przeczytania odpowiedzi nauczycieli:

JĘZYK POLSKI

Pytania uczniów:

- po co nam lektury?

- po co nam przypadki?

- dlaczego trzeba uczyć się ortografii?

- po co uczymy się języka polskiego?

Odpowiedzi nauczycieli:

Języka polskiego uczymy się, by poprawnie posługiwać się nim w życiu codziennym, np. nie mówić: poszłem, kopłem, zamknełem – tylko: poszedłem, kopnąłem, zamknąłem. W życiu dorosłym będziemy używali języka – pisali podania, kartki pocztowe, czy maile. Czy nie byłoby nam wstyd napisać tekst z błędami ortograficznymi? Wyobraźcie sobie sytuację, że dyrektor wysyła pismo z błędami. Stałby się pośmiewiskiem dla pracowników i nie tylko. Uczymy się języka polskiego, bo przecież codziennie się nim posługujemy. Znajomość wielu słów pozwoli nam precyzyjnie wyrazić nasze myśli, emocje.

Po co nam przypadki? A jak powiedzieć: „IŚĆ DOM” – o co chodzi? Czy wszyscy mogliby zrozumieć takie zdanie? Czy chodzi o: „Idę do domu”, „Wychodzę z domu”. Właśnie po to są przypadki. Precyzują nasze wypowiedzi, żeby nikt się nie zastanawiał, czy przygląda się „psu”, „psowi”, czy może „piesowi” lub „piesełowi”.

Po co nam lektury? Wiadomo, nikt nie lubi książek, które ktoś każe czytać. Dla zasady. Ale może niektóre ktoś wybrał, bo zawierają ciekawą historię, odpowiedzi na nasze codzienne pytania, wskazówki, jak radzić sobie z problemami. Inne książki – te historyczne – są jak kroniki rodzinne. Opowiadają o losach narodu. Pokazują, że warto kierować się w życiu zasadami.

„Kto czyta, żyje dwa razy”. Jeśli choć raz przeżyjemy z bohaterami jego przygodę, polubimy czytanie. I tego życzymy wszystkim uczniom.

MATEMATYKA

Pytania uczniów:

- po co nam potęgowanie?

- po co uczymy się o pierwiastkach?

- do czego przyda się obliczanie graniastosłupa?

- do czego służą wyrażenia algebraiczne?

Odpowiedzi nauczycieli:

To, czego uczy się na matematyce w szkołach, to właśnie elementy najprostszego języka, jakim matematyka się posługuje, których nieznajomość zamyka dostęp do późniejszego kształcenia się w celu zdobycia jakiejkolwiek pracy przy tworzeniu nowych technologii, czy rozwijaniu istniejących. 

Matematyka została wymyślona po to, żeby ułatwić życie. Matematyka jest to jedyny i najbardziej efektywny sposób nauki logicznego myślenia. 

Zadania z matematyki, rzadko kiedy przydają się w życiu codziennym, ale za to przydają się umiejętności nabyte podczas rozwiązywania wszelkich problemów matematycznych, taką umiejętnością jest umiejętność logicznego myślenia. Poza tym, uczymy się "kombinowania", by rozwiązać problem matematyczny. 

Nie znajdziesz dobrej pracy, nawet w biedronce, bo nie będziesz umiał liczyć bądź posługiwać się kalkulatorem. Będziesz budował lub remontował dom / mieszkanie – trzeba zrobić pomiary np. ścian, podłogi, ile farby, ile tapety, czy zmieści się kanapa. 

Codziennie będziesz liczył, czy wystarczy ci pieniędzy na zakupy, wyjazdy, ile rat za samochód masz do spłacenia i w jakiej wysokości, ile wynosi faktyczna cena produktu, a ile po obniżce. 

FIZYKA 

Pytania uczniów:

- po co uczyć się fizyki?

- do czego są nam potrzebne wzory na prędkość, drogę, czas?

Odpowiedzi nauczycieli:

Fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki nauce fizyki poznajemy piękno i mądrość przyrody, której jesteśmy częścią. Na lekcji fizyki dowiemy się, jak powstaje tęcza, czym jest dźwięk, dlaczego świeci Słońce, jak powstały gwiazdy, dlaczego w wysokich górach trudno zaparzyć herbatę, dlaczego owady mogą spacerować po powierzchni wody, dlaczego nie można lepić śnieżek, gdy jest bardzo zimno, dlaczego basen z wodą wydaje się płytszy niż w rzeczywistości, dlaczego nietoperze mogą latać i polować w całkowitych ciemnościach, dlaczego widzimy "złamaną" łyżeczkę, gdy włożymy ją skośnie do wody?

Trudno wyobrazić sobie życie współczesnego człowieka np. bez samochodu, telefonu, telewizora, samolotu, komputera i wielu innych urządzeń. Ucząc się fizyki można zrozumieć, jak one działają. Można dowiedzieć się, dlaczego latają samoloty, pływają statki, satelity krążą wokół Ziemi, jak można nagrywać płyty DVD, przesyłać na odległość informacje, jak podgrzewa się jedzenie w kuchence mikrofalowej, jak działa lodówka, dlaczego świeci żarówka, jak działa aparat USG, czy tomograf komputerowy? Jak ruszyć z miejsca ciężki kamień? Jak wyciągnąć pojazd z błota? Jak rozpalić ogień bez zapałek lub zapalniczki? W jaki sposób poruszać się po głębokim śniegu? Jak podzielić na części kamienny blok? Odpowiedzi na te pytania szukali nasi przodkowie i szukamy czasami również my, a odpowiedzi udziela nam również fizyka.

          Powyższe argumenty nie muszą trafić do wszystkich. Nie każdego w końcu musi interesować przyroda, czy technika. Można być zatwardziałym "humanistą" szczycącym się tym, że nigdy nie rozumiało się matematyki i fizyki. Jednak uczenie się fizyki daje nam jeszcze jedną korzyść - uczy logicznego myślenia 

i rozwiązywania problemów. Nawet jeżeli nie będziemy po latach pamiętać ani jednego wzoru, czy prawa fizycznego, to gimnastyka umysłu nie pójdzie na marne. A w końcu, jak powiadał jeden z filozofów: "myślę, wiec jestem".  

CHEMIA 

Pytania uczniów:

- po co nam kwas siarkowy?

- po co uczymy się o zastosowaniu węgla?

Odpowiedzi nauczycieli:

Nawet jeżeli nie jesteś chemikiem, nie pracujesz w żadnej fabryce, masz do czynienia z substancjami chemicznymi, które należy nauczyć się odróżniać, jeśli chcesz uniknąć zatrucia. Chemia ubiera nas, żywi, leczy, bawi, chroni. Dodatkowo kupując jakiś produkt, musisz znać jego dane, bo może w ekstremalnym przypadku dość do uczulenia, a wtedy robi się niebezpiecznie. W domu jest dużo substancji toksycznych, żrących, szkodliwych i łatwopalnych, a Ty musisz je odpowiednio użytkować, jeżeli chcesz uniknąć nieszczęścia. 

Zjawiska i przemiany chemiczne zachodzą i są obserwowane w makroświecie, czyli w świecie naszych zmysłów – widzimy na przykład palące się ognisko, czujemy jego ciepło, zapach dymu, słyszymy trzask iskier. Jednak jeżeli chcemy wyjaśnić, jakie procesy i reakcje zachodzą podczas spalania drewna, musimy wyobrazić sobie świat mikro – czyli świat indywiduów chemicznych (atomów, jonów, cząsteczek). Dlatego też nie można zrozumieć chemii bez zrozumienia mikroświata, do którego nie mamy dostępu naszymi zmysłami, a jedynie naszym umysłem 

MUZYKA

Pytania uczniów:

- po co uczymy się grać na gitarze?

- po co nam znajomość nut

- dlaczego trzeba uczyć się śpiewać?

Odpowiedzi nauczycieli:

Kiedy ktoś Was pyta, jakie macie zainteresowania, zazwyczaj wszyscy wymieniają muzykę. Dlaczego zatem pytacie, po co uczyć się śpiewać, po co nam nuty? A może ktoś zostanie muzykiem, będzie występował na scenie? Czy nie chcielibyście kiedyś zabłysnąć na ognisku z przyjaciółmi i zagrać im na gitarze najnowszy hit? A może słowa ulubionej piosenki zainspirują kogoś do pozytywnych działań. Dlaczego warto uczyć się muzyki. W naturze wszystkie formy życia wyrażają się przez dźwięk. Od szumu wiatru po grzmoty wzburzonego morza, dźwięk jest związany z tym, co jest zdolne do życia.

Muzyka wspaniale wpływa na wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny, ale również zmniejsza poziom agresji, wyzwala pozytywne myśli, relaksuje. Przy muzyce lubicie się uczyć, odpoczywać, spędzać czas z przyjaciółmi. Przy muzyce przyjemniej się wykonuje domowe obowiązki. Muzyka jest jak język, kod, warto znać go choć w niewielkim stopniu.

A teraz trochę bardziej naukowo: Pewne układy rytmu oraz pulsacji mogą spowodować zmiany w stanie fal mózgowych oraz zmiany w rytmie ciała np.: prosty rytm marszowy może wpłynąć na poczucie pewności siebie, a rytm synkopowany wytworzyć nastrój ekscytacji i oczekiwania. Utwory barokowe largo (Bach, Corelli, Haendel, Telamann, Vivaldi), o unikalnym rytmie 60 uderzeń na minutę, który odpowiada rytmowi ludzkiego ciała w stanie relaksu, wpływają na nastrój, są używane do wytworzenia tego stanu np. w programach nauki języków obcych. Muzyka pomaga w ćwiczeniu obu półkul mózgu. Osoby grające na instrumencie lub śpiewające trenują bardzo wiele umiejętności i aktywują wiele ośrodków mózgowych, co w naturalny sposób przyczynia się do podniesienia sprawności mózgu i wyższych osiągnięć w wielu dziedzinach.

 PRZYRODA/ GEOGRAFIA /BIOLOGIA

Pytania uczniów:

- po co uczymy się położenia geograficznego?

-dlaczego musimy znać krainy geograficzne?

Odpowiedzi nauczycieli:

Nauka przyrody jest bardzo wazna,ponieważ dzięki niej możemy zrozumieć wszystko co nas otacza. Rozumiemy, co się dzieje z naszym ciałem.Nauka przyrody ma również praktyczne zastosowania, np. potrafimy rozpoznać zwierzęta i rośliny, opisać pogodę czy rozpoznać krainę geograficzną.Nauka przyrody pozwala nam sprawnie poruszać się po nieznanym mieście dzięki umiejętności odczytywaniu znaków na planie.

WF

Pytania uczniów:

- dlaczego rozgrzewki są takie długie?

-dlaczego wf jest taki męczący?

- czemu na wf nie możemy się tylko bawić?

Odpowiedzi nauczycieli:

Lekcje wfu w szkole to jak club fitness za darmo. Na wf uczymy się, jak zadbać o swoją kondycję, swoje zdrowie. Nie Kady musi być sportowcem, mistrzem olimpijskim, ale warto, aby każdy wyrobił w sobie nawyk ćwiczenia i regularnie uprawiał jakikolwiek sport. Ćwiczenia pomagają Ci zwalczyć stres, pomagają uniknąć wielu chorób. Gry i zabawy ruchowe straciły na atrakcyjności – dużo ciekawsza dla młodzieży jest telewizja, smart fon, a spędzanie czasu w fotelu skutkuje brakiem kondycji.

Z geografii czy matematyki można mieć korepetycje, braków w wychowaniu fizycznym nie da się tak szybko nadrobić. Tym bardziej że akurat w tej dziedzinie porażka jest widoczna od razu, i to z reguły przed surową publicznością - kolegami. Ruch jest potrzebny tak samo jak powietrze – pozwala odreagować stres, napięcie, negatywne emocje, „odświeża” umysł przed kolejnymi dawkami wiedzy. Rozwija również emocjonalnie – pozytywne efekty dają zwłaszcza te formy ruchu, które wymagają pracy w zespole, bo dzięki temu uczycie się, jak funkcjonować w grupie. Zabawy zespołowe pomagają Wam poznać i zaakceptować ograniczenia fizyczne – zarówno swoje, jak i kolegów – a także ukształtować w nich chęć pomagania tym, którzy sobie nie radzą. Sport uczy współzawodnictwa i umiejętności ponoszenia porażek. Nie zawsze trzeba wygrywać – dzięki przegranym nauczycie się dążyć do celu, nawet mimo chwilowych niepowodzeń. 

JĘZYKI OBCE

Pytania uczniów:

- po co uczymy się innych języków?

Odpowiedzi nauczycieli:

Język jest potrzebny:

- przy komunikowaniu się z osobami z innych krajów

- pomaga w znalezieniu pracy w kraju i za granicą

- umożliwia poznawanie nowych osób

- pomaga w zrozumieniu różnic kulturowych

- ułatwia zwiedzanie świata 

HISTORIA

Pytania uczniów:

- po co uczymy się o przeszłości, skoro wkraczamy w przyszłość?

- po co nam historia?

- czemu uczymy się o Piastach?

Odpowiedzi nauczycieli:

 „Kiedy wymawiam słowo przyszłość, pierwsza sylaba odchodzi już do przeszłości.”-pisała Wisława Szymborska. Historia uczy nas przeszłości, byśmy mogli udoskonalać naszą przyszłość.

W rozwoju społecznym bardzo ważne jest rozwijanie postawy obywatelskiej, szacunku dla tradycji, historii i kultury własnego narodu. Przez poznawanie przeszłości lepiej rozumiemy mechanizmy działania świata. Uczymy się oceniać postaci historyczne przez pryzmat ich życia, dokonań, ale też sytuacji, w której żyli. Kształtujemy rozumienie wartości takich, jak prawda, dobro, sprawiedliwość. Uczymy się myślenia przyczynowo-skutkowego, wypowiadania własnych opinii, sądów. Historia jest elementem naszej tożsamości narodowej, bez niej nie bylibyśmy Polakami. Wszystkie pokolenia żyjące przed nami – czy to Polanie, Piastowie, Jagiellonowie, czy żołnierze walczący o niepodległość – oni ukształtowali naszą rzeczywistość. Dzięki nim jesteśmy tym, kim jesteśmy. Należy pamiętać, że historia jest nie tylko tym, co wydarzyło się 2000 lat temu. Do przeszłości należy także dzień wczorajszy.

Historia uczy nas przeszłości, żebyśmy mogli udoskonalić naszą przyszłość, żebyśmy nie popełniali tych samych błędów, co nasi przodkowie. Zdobywanie wiedzy jest wartością samą w sobie.

 RELIGIA

Pytania uczniów:

- po co chodzimy na lekcje religii?

Odpowiedzi nauczycieli:

Po co religia w szkole? Nauka o wierze chrześcijańskiej wspiera wychowanie. Każdy z Was poszukuje autorytetów, potrzebuje wzoru. Dzięki takim lekcjom, jesteśmy w stanie podważyć zasadność wielu zabobonów krążących wśród ludzi na temat Boga i Kościoła. Dzięki zdobytej wiedzy można obronić własne przekonania przed atakami innych ludzi. W trakcie nauki religii można dowiedzieć się również wiele na temat istoty grzechu i tego, jak jesteśmy odciągani od Jezusa. Po co nam łaska uświęcająca? Pytanie, po co uczyć się religii, jest pytaniem – po co żyjemy? Jeśli przyjęliście chrzest i Komunię, zostaliście przyjęci do grona ludzi wierzących. Aby żyć zgodnie z zasadami, o których nauczał Jezus, należy coś na ten temat wiedzieć: poznać Jego historię, działania na ziemi, poznać Jego nauki. Po co? Aby świadomie wybrać – życie wieczne czy potępienie. 

Zespół Szkoły z klasą

 

Pomysłodawca i administrator :

Wykonanie : Wojciech Nosal & Rafał Budzis